Dan ga je met kinderen naar een museum, leren ze over hoe Egyptenaren leefden, van kleur hielden en van mooie juwelen, hoe belangrijk het leven na de dood voor hen was,… je ziet de kinderen zich amuseren en zichzelf zijn in een groep vol onbekenden.
En dan kom je thuis en zie je deze ronduit onbegrijpelijke reclamestunt:
W.T.F. …
Ik was heimelijk wel fan van ZEB: mooie collectie, relatief betaalbaar, goede verspreiding in maten en stijlen in de winkel, en één van de weinige ketens die telkens opnieuw de strijd aangaat met het concept van de sperperiode voor de solden. Met hun sponsoring van SYTYCD kregen ze ook de kans om mooie spullen te tonen. En toen kwam dit.
Volgens de pogingen tot verdediging door de ZEB facebook beheerders (het zal ook hun week niet zijn) is dit een actie om alle taboes te doorbreken: het taboe betreffende plastische chirurgie, en het taboe betreffende de sperperiode. Ik kan me maatschappelijk meer waardevolle taboes bedenken die in het rijtje “te doorbreken” vallen dan het laten uitvoeren van plastische chirurgie voor cosmetische doeleinden.
Sorry ZEB, maar ik zie absoluut niet hoe je in godsnaam deze lijn kunt trekken. Je publiek dat grotendeels bestaat uit jonge vrouwen die in vele gevallen worstelen met hun zelfbeeld nog eens wat reclame voor plastische chirurgie onder de neus schuiven, want ah ja, er zal inderdaad wel écht iets mis zijn als ZEB het ook al zegt en het gratis begint weg te geven.
Als het écht over doorbreken van een taboe gaat, kan die 5.000€ misschien gaan naar een organisatie die slachtoffers van huishoudelijk geweld helpt? Of mensen die wegens hun geaardheid hun thuis moeten ontvluchten? Het tegengaan en helpen repareren van de verminking die meisjes zelfs in ons land soms moeten ondergaan door vrouwenbesnijdenis? Of als het echt om plastische chirurgie moet gaan: borstreconstructies na kanker? Moet ik nog verder gaan?
Beste reclamemensen van ZEB,
-1 klant…
Ik begrijp er ook niet veel van….dacht eerst dat het een soort grap was, blijkbaar niet….