Ze zochten nog mensen om de Volvo V40 eens aan uit te lenen. Eens zien wat we ervan vonden en zo. Tegen volgend jaar zal mijn man uitkijken voor een nieuwe auto, dus dit kwam als geroepen, eens meerdere dagen een auto uittesten in plaats van een uurtje met een bezorgde garagist op de passagierszetel.
Awesome.
Wat mij eerst opviel: ondanks de V is het geen stationwagen zoals de V60 en V70. Dat wil dus zeggen geen gigantische kofferbak, en ik ben eigenlijk wel fan van laadruimte. De laadruimte van de V40 kan je het best vergelijken met een Ford Focus als dat je meer zegt. Ruim genoeg voor de buggy en zo, maar niet voor een geluidsinstallatie 😉
Het tweede dat opviel: de fantastisch comfortabele zetels. Volvo is uitgerust met zetels die je in een salon doen wanen. Echt ongelofelijk zacht en hemels voor de rug. De veiligheidsgordels waren wel een verademing ten opzichte van die in de wagen van mijn man: bij hem zijn ze te kort om een kinderstoel vlot vast te zetten. Hier was de ruimte misschien wat krapper om de stoelen te installeren, maar de gordels lieten het vlotjes toe. Natuurlijk is de Volvo ook uitgerust met een IsoFix systeem, maar onze kinderstoeltjes zijn daar niet mee uitgerust.
Volvo staat al jaar en dag bekend om hun doorgedreven veiligheid. Eerst de degelijke constructie, dan de speciale plooistangen om de inzittenden bij een aanrijding maximaal te beschermen. Nu kan je op een Volvo een massa snufjes laten installeren om een aanrijding in de eerste plaats te vermijden. Wat ik heel leuk vond was het BLIS systeem, om voertuigen in de dode hoek van de buitenspiegels waar te nemen. Wanneer er een voertuig in je dode hoek rijdt gaat er aan je achteruitkijkspiegels aan de juiste kant een verklikkerlichtje branden. Deze wagen was ook uitgerust met andere elementen van het IntelliSafe systeem, zoals een verklikkerlichtje wanneer je nogal dichtbij een voorligger rijdt. Ook de cruise control is dynamisch: wanneer er een voorligger wordt opgemerkt gaat de auto trager rijden en wordt de snelheid van de voorligger ingeschat om een botsing te vermijden. Wanneer je dan van rijvak wisselt zal de auto ook automatisch terug versnellen zonder dat je aan de pedalen moet raken. En natuurlijk is er ook het alarm dat afgaat wanneer je frontaal op een stilstaand obstakel afgaat. Ik ben er één keer in geslaagd het te doen afgaan: bij een wegversmalling stond er een tegenligger te wachten, toen ik er voorbij reed ging het alarm af en voelde ik de auto automatisch remmen. Grappig!
Ook wel wennen: het model dat ik mocht lenen was uitgerust met een automatische versnellingsbak. Daar had ik nog nooit mee gereden. Gevolg: ik moest er constant aan denken om NIET te schakelen! Tegen de laatste dag was ik het al goed gewoon, waardoor overschakelen naar mijn gewone versnellingsbak ook niet evident meer was 😉
Conclusie: de V40 is een zalige compacte auto. Lekker sportief, strak design, leuke toeters en bellen. Een wagentje naar mijn hart! Maar jammer genoeg wil ik een grote kofferbak, dus valt hij af voor onze toekomstplannen. En dan nog het grootste probleem voor ons: met een man van 1m94 en 2 kindjes is hij net te krap, we kunnen niet het hele gezin comfortabel in de auto laten zitten. Misschien eens een V60 gaan testen…