Sabam jaagt tegenwoordig iedereen in de gordijnen. De camionneurs in hun cabine, de kinderdagverblijven, de mensen op de werkvloer die gewoon even de radion aan zetten. Deze week hoorde ik op de radio Alex Callier van Hooverphonic daar nog een klaagzang over opzetten dat alle mensen gemeen zijn en piraterij plegen en dan Sabam hen niet kan betalen en de jongere muzikanten geen kansen krijgen. Ja, ik noem het een klaagzang, zo was het en aan zijn stem te horen stond hij ocharm bijna met de tranen in de ogen van hoe oneerlijk de wereld wel is.
Beste meneer Callier, hoe veel heffingen moeten de Belgen zo nog uit hun mouw blijven schudden? Een kinderdagverblijf wil kindermuziekjes spelen? Zij kopen een CD waarop ze royalties betalen en ook 21% BTW. Ze kopen dan ook een CD-speler waarop er ook weer belastingen en BTW betaald worden. Creches zijn al duur, pampers moet je in de meeste gevallen meegeven en zelfs zalfjes en nog komen ze amper uit de kosten met alle regelgeving errond. Maar jij vindt het maar normaal dat ze nog wat meer ophoesten voor een CD waar ze al voor betaald hebben.
Je zegt dat jonge groepen geen kans meer krijgen. Is dat zo? Ik hoor op Studio Brussel toch veel nieuw Belgisch bloed. Ik ken ook heel wat mensen in de muziekbusiness en ze zijn het er allemaal over eens: Sabam is duur qua inschrijving en amper de moeite want als beginner krijg je minder dan een habbekrats. CD’s maken is voor hen een marketingcampagne: die maak je zodat mensen je werk aan anderen KUNNEN laten horen, zodat zij achteraf naar je optredens komen waar jij dan meer mee verdient en misschien een CD kan verkopen zodat er meer mond-aan-mond reclame komt voor je werk. De jonge generatie muzikanten die ik ken werken voor hun inkomen door live te gaan spelen, optredens te zoeken en te netwerken. Niet door zich op te sluiten in een studio, zich belangrijk te voelen en dan eens te gaan roepen dat we allemaal ons geld aan Sabam moeten gaan geven zodat jij meer kan krijgen. Hoeveel schandalen moeten er nog naar buiten komen over Sabam voor jullie ogen open gaan dat dit systeem nergens op slaat?
Denk je dat een schilder op iets dergelijks kan aanspraak maken eens hij zijn werk verkocht heeft? Verkocht is verkocht, en het is dan aan de eigenaar om te beslissen of het doek in een museum mag gaan hangen.
Kunstenberoepen zijn nu eenmaal hard om een goed inkomen uit te halen. Staan wenen op de radio dat de wereld zo slecht is gaat je daarin niet vooruit helpen. Je fans de kast op jagen ook niet.
O ja, je mag gerust eens in mijn CD kast komen kijken. Je zal er wel wat originele CD’s vinden van Belgische groepen waarvan ik vermoed dat je er zelfs nog nooit van gehoord hebt. Want live optredens en mond-aan-mond reclame, dat WERKT.
Ik vind het ook absurd. Als een crèche een cd koopt, dan betaalt ie toch een dikke 20€ om die te mogen afspelen. En wat is dan het verschil tussen die cd afspelen voor één kindje of voor een hele groep kindjes? Volgens die beredenering zou Fisher-Price ook geld moeten opeisen aan kinderdagverblijven en scholen, omdat meerdere kindjes met het speelgoed spelen.
En ohjee, ik deel een stylo met mijn collega, ik weet niet zeker of fabrikant Bic daar wel mee akkoord gaat… Misschien toch even checken of ik daar geen extra taks moet op betalen.